Assalamualaikum wbt...

Sekiranya berminat dengan produk shaklee, sila ke FB saya : www.facebook.com/leya.faizal

Tuesday, November 15, 2011

Tak sume manusia BODO

Semalam sempat aku masuk jengguk FB aku..terpandang sorang member ni jadi cikgu. Yang aku tak puas hatinya dia siap kutuk sorang pakcik ni sebab amik SPM kat sekolah dia. Pakcik tu dulu sekolah sampai form 3 ja lepas tu berenti sekolah. Pastu dapat masuk kerja gomen, dan sekarang nak nek pangkat kena ada SPM so kena la amik SPM. Dia duk kutuk pakcik tu mesti nyesal sebab sekolah tak habis.

Ya Allah, duk kutuk2...kita tau tak apa masalah dia. Mana tau dia berkorban kerja demi adik2, harap mak bapak kerja..may be tak cukup..dok pun may be ayah dia tak da...kita mana tau kan. Kita ni kalu dah berjaya jangan la bongkak sangat bila tengok orang bawah kita. Patut kita bersyukur sebab kita diberi rezeki yang bagus/cepat, dan jalan kita tak susah (senang berjaya). TAPI ingat lah..tiba masa depan kita susah "macam len" plak. Tul tak?

Kawan2 dia plak duk tambah kutuk, pakcik tu malas berusaha la...apa la..macam2 komen. Ni la melayu bongkak, asik pandang salah orang..cuba tengok diri kita..sempurna sangat ka? Ada orang berusaha bermacam2 cara nak berjaya dalam hidup..tapi kalu Allah tak nak bagi lagi..kita kena terima sedaanya. Kita terima sebagai ujian hidup. Mana tau..lagi lama kita berusaha.. betapa besar kejayaan menanti kita??

Contohnya macam jodoh la..ada orang berusaha macam cara cari pasangan hidup..tapi kalu Allah belum "bagi"..tak kan kawin2 jugakan? Ada orang plak, langsung tak usaha...tapi mak bapak dia tolong usaha cari pasangan hidup kat anak dia..dan Allah mentakdirkan dia berkawin juga....ada la jodohnya. Apa2 pun, hidup ni kita kena redha apa yang terjadi atas kita. Sume ada hikmah tersendiri.

No comments:

Post a Comment