Assalamualaikum wbt...

Sekiranya berminat dengan produk shaklee, sila ke FB saya : www.facebook.com/leya.faizal

Tuesday, March 29, 2011

Macam-macam kes tanah

Sepanjang aku kerja sini, macam-macam orang aku tengok. Memang dunia ni ramai orang gila harta. Sanggup tikam sesama sendiri demi duit. Sampai tak peduli perasaan adik beradik..sampai hilang malu harga diri.

contoh:

kes 1.
Ada adik beradik ramai, tetiba datang sini ngaku adik beradik sume dah mati. So, dia dakwa dia sorang layak terima sekeping tanah. Dah la bodoh, susahkan diri malukan diri sendiri. Bila orang siasat, ha menipu ko! pastu kena pangge wat siasatan. Gaduh plak adik beradik depan orang ramai. siapa yang malu? Nak tipu tu pandai-pandai la. Ni terang lagi duk suluh apahal. Kalu tak tipu lagi bagus, tak la ko susah-susah nak jawab dalam kubor.

kes 2.
sorang pakcik tu dah jual tanah kat orang len. Dah lama. Tetiba dia dapat tau tanah yang dia jual tu kerajaan wat pengambilan tanah so dapat la pampasan. Bukan ciput. Berjuta wesssssss.. mau tak terliur orang tua tu. Dulu dia jual berapa la sangat.Tetiba nyesal, pastu gagah diri buat bodoh piang rayu sini kata dia tertipu. Tanah tu dia tak jual pun kat orang tu. Hak alah, lepas semak dokumen ngan pangge saksi..nahhhh memang ko jual pun. Ha, malu? Masa buat tak nak pikir. malukan bangsa jer!

kes 3.
Aku tak paham la kerja lawyer ni. Sini ada kes-kes penipu. yang jadi mangsa pakcik-pakcik tua ni. adusss ini sangat menyedihkan aku. Bila dah bijak pandai, guna plak otak geliga menipu orang ramai. Yang lawyer kafir tu, lantak la...sah-sah golek masuk neraka, yang islam tu cam na? dah la hasil bagi makan anak bini...pastu dalam kubur...ha jawab jangan tak jawab.


Kalu nak story, macam-macam. Aku pun di sini, tak nak la dengar citer detail. Aku selalu dengar cerita panjang tu jadi cerita pendek. Pastu aku geleng pala sorang-sorang. Menakutkan plak bila banyak harta, nanti anak-anak kita berebut..hilang habis silaturahim dan kasih sayang.

No comments:

Post a Comment