Assalamualaikum wbt...

Sekiranya berminat dengan produk shaklee, sila ke FB saya : www.facebook.com/leya.faizal

Tuesday, November 9, 2010

Nafsu ada berapa kategori?

Jawapan adalah tiga. Meh aku nk story skit pasal nafsu..selalu sangat aku celoteh ntah apa-apa je kan dalam blog sepi ku ini. Kali ni aku nak jadikan blog aku ni jadi skit ilmiah. Skit sudah..hik3x

1. Nafsu Ammarah bi al-su'
Barang siapa punyai nafsu ni...ia lebih terjurus kepada kemaksiatan dan kejahatan. Dia langsung tak berusaha nak berubah. Malah dia sangat bencikan kebaikan dan sentiasa mengajak orang lain ke arah kemungkaran! nauzubillah.

2. Nafsu Lawwamah
Nafsu ni awalnya seseorang itu membuat kejahatan/kemungkaran...akhirnya baru tersedar kesilapnya dan bertaubat. alhamdulillah

3. Nafsu Mutmalinnah.
Syukur alhamdulillah sekiranya sume manusia di dunia ni punyai nafsu 1 ini. Nafsu ini sangat terkawal kerna ia takut untuk melakukan kejahatan. Pendek kata tingkah laku ini berpaksi melakukan segala kebaikan.


Occay dah. Nanti aku letak bahan ilmiah yang len plak noh.

No comments:

Post a Comment